Onderzoekscompetentie in ASO.

Het begrip onderzoekscompetentie staat voor een samenspel van kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes nodig om een concreet thema op een adequate manier te onderzoeken, te analyseren, te interpreteren en erover te rapporteren. Het doel is zelfstandig wetenschappelijk onderzoek door de leerlingen te bevorderen en hen te stimuleren om op een logische manier gegevens te verzamelen en te verwerken.

 

Vanaf het 3e jaar wordt dit leerproces expliciet geïntroduceerd. In het 5e jaar is er een eerste hoogtepunt. Leerlingen hebben een onderzoek gedaan en presenteren dit door middel van een poster en een mondelinge presentatie aan het publiek en aan een vakjury.

Het werd ook dit jaar een unieke ervaring. Met behoorlijk wat extra adrenaline stonden onze leerlingen voor hun publiek en de vakjury. In een tiental lokalen werden de onderzoeksresultaten voorgesteld. Oud-leerlingen die een doctoraal onderzoek deden waren de voorzitters van de driekoppige vakjury’s. Als afsluiting hebben die voorzitters de huidige generatie leerlingen toegesproken.  Hun enthousiasme heeft zeker aangetoond dat onderzoeker zijn/worden boeiend is.

 

De winnende teams hebben uiteraard genoten van de complementen van de jury en van het applaus.


Mater Dei maakt deel uit van de WICO scholengemeenschap